Poročila in ocene
Skrbi za izobraževanje dirigentov se je zavedala že Zveza pihalnih orkestrov Slovenije (ZPOS), predhodnica naše Zveze slovenskih godb, ko je 24. aprila 1976 v prostorih Pihalnega orkestra KUD Pošta Maribor organizirala prvi seminar za kapelnike. Tudi vsa kasnejša leta so na takih seminarjih sodelovali priznani domači, kasneje pa tudi tuji strokovnjaki. Druga pomembna stvar, ki jo velja omeniti, je sodelovanje s slovenskimi profesionalnimi pihalnimi orkestri. Že 26. marca 1977 je bil seminar za dirigenta organiziran v sodelovanju s takratno Godbo milice. Namenjen je bil predvsem dirigentom godb, ki so se prijavile na tekmovanje, saj je godba v polni zasedbi predstavila tekmovalne skladbe za vse tri težavnostne stopnje. Seminarja se je udeležilo kar 65 zastopnikov in dirigentov slovenskih godb.
Tudi Zveza slovenskih godb je nadaljevala tovrstna izobraževanja in jih začela na novo organizirati. Najprej v obliki tridnevnih seminarjev. Prvi je bil v sodelovanju z Orkestrom slovenske policije od 14.do16. januarja 2000 v Ljubljani s skladateljem in dirigentom Jacobom de Haanom, v naslednjih letih pa z Alfredom Reedom, ki je spodbudil oblikovanje Male šole dirigiranja. Nadaljevali so se tudi seminarji s tujimi skladatelji Franzem Cibulko, Johanom de Mejem, Thomasom Dossom in Johanom Mösenbichlerjem.
Pomemben korak je ZSG storila pred desetimi leti, ko je na pobudo Mira Sajeta v sodelovanju z JSKD začela izvajati prenovljen koncept Dirigentske šole ZSG in za mentorja povabila mednarodno uveljavljenega dirigenta in pedagoga Jana Cobra. Ta v Slovenijo že vsa ta leta prinaša novosti in trende modernega pristopa k pihalnemu orkestru.
Dirigentska šola ZSG je razdeljena na dve stopnji. Prvo vodi Miro Saje, ki udeležencem v dveh letih predstavi osnove dirigiranja in jih pripravi na višjo stopnjo, ki jo vodi Jan Cober. Na prvi stopnji potekajo vaje z najrazličnejšimi pihalnimi orkestri po Sloveniji, na višji, pa je edinstvena priložnost dela s profesionalnimi orkestri, kot so: Orkester Slovenske vojske, Policijski orkester in Orkester hrvaške vojske in tudi ljubljanskega in mariborskega konservatorija za glasbo.
Ne glede na finančne probleme je postala dirigentska šola v teh letih vse bolj prepoznavna, tudi zaradi široke pokritosti šolanih dirigentov po Sloveniji. Zavedati se namreč moramo, da brez osnovnega znanja dirigentskih veščin ni napredka za naše orkestre.
Ker pa v Sloveniji ni uradno priznane šole dirigiranja, ki daje poudarek pihalnemu orkestru, sta se že pred leti v tujino podala Andreja Šolar in Miro Saje.
Podobno pot so kasneje ubrali še Boštjan Dimnik, Mitja Dragolič in Gregor Kovačič, ki so bili po opravljeni podiplomski stopnji dirigentske šole v organizaciji Zveze slovenskih godb sprejeti na podiplomski študij dirigiranja na Akademiji za glasbo v Maastrichtu (Academy of Music Maastricht) pri prof. Janu Cobru.
V času študija, ki traja dve leti, je bilo veliko časa porabljenega za premagovanje razdalje med Slovenijo in Nizozemsko ter seveda vsem študijskim obveznostim, ki jih zahteva ta priznana šola. Sodelovali so kot asistenti dirigenti Evropskemu pihalnemu orkestru (European Union Youth Wind Orchestra) v Luksemburgu in Univerzitetnemu orkestru Maastricht-Tilburg. Z zaključnim koncertom z luksemburškim orkestrom »Musique Militaire Grand-Ducale« so leta 2014 uspešno zaključili študij.
Že med študijem so se Boštjan, Mitja in Gregor aktivno vključili v delovanje ZSG in pri pomembnem projektu za slovenske pihalne orkestre Musica creativa že nekaj let delujejo kot mentorji in dirigenti.
Naj zaključiva predstavitev izobraževanja dirigentov z drzno mislijo: brez šol ni strokovnjakov, brez dobrih dirigentov ni dobrih godb in pihalnih orkestrov.
Tone Urbas in Gregor Kovačič
Boštjan Dimnik (1977) je dirigent Občinskega pihalnega orkestra Sv. Rupert.
Kot klarinetist je svojo glasbeno pot začel na glasbeni šoli Moste – Polje in jo nadaljeval pri Igorju Karlinu na Srednji glasbeni šoli v Ljubljani ter pri Alojzu Zupanu na Akademiji za glasbo. Med študijem se je izpopolnjeval tudi pri Julianu Farrelu in Pierru A. Tallarju in do danes kot klarinetist in dirigent posnel šest zgoščenk.
Na tekmovanjih je kot solist v komornih zasedbah ali kot dirigent prejel več prvih nagrad in ob koncu študija tudi študentsko Prešernovo nagrado za izjemne glasbene dosežke. Sodeloval je s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, z München Jugend Philharmonie, s komornim orkestrom Academia Ars Musicae in z Orkestrom Slovenske vojske.
V letih 2008 in 2010 je kot aktivni udeleženec mednarodnega seminarja za dirigiranje sodeloval z Rundfunk Blasorchestrom iz Leipziga. S pihalnim orkestrom Sv. Rupert pa je imel odmevne koncerte na mednarodnem festivalu MID Europe v Schladmingu in na festivalu FIMU v Franciji.
Mitja Dragolič (1982) je dirigent Godbe Cerknica in Pihalnega orkestra glasbene šole Grosuplje.
Svojo glasbeno pot je začel kot klarinetist na Srednji glasbeni in baletni šoli v Ljubljani, znanje pa nadgradil s študijem na ljubljanski Akademiji za glasbo. Redno se je udeleževal tudi mojstrskih tečajev Zveze slovenskih godb, sodeloval pa je tudi na mnogih mednarodnih festivalih. Pod njegovim strokovnim vodstvom je deloval tudi Big band Medicinske fakultete iz Ljubljane.
Leta 2010 je na tekmovanju Zveze slovenskih godb v koncertni kategoriji dobil zlato plaketo s pohvalo, na mednarodnem tekmovanju Flicorno D'oro v italijanskem mestu Riva del Garda pa osvojil drugo mesto, proglašen pa je bil tudi za najboljšega dirigenta tekmovanja.
Maja 2015 je na 5. tekmovanju slovenskih mladinskih godb prejel zlato plaketo s posebno pohvalo ter pokal zmagovalca. Z godbo Cerknica pa je dan kasneje na 35. tekmovanju slovenskih godb na koncertni težavnostni stopnji dobil zlato plaketo s posebno pohvalo in prav tako pokal zmagovalca. Poleg tega ga je žirija obeh tekmovanj izpostavila kot najboljšega dirigenta tekmovanja.
Gregor Kovačič (1977) je dirigent pihalnega orkestra Železarjev Ravne, EMV Stadskapelle Villlach, pihalnega orkestra Loibach (oba Avstrija) in pihalnega orkestra glasbene šole Ravne na Koroškem.
Kot klarinetist je nižje glasbeno šolanje končal v Mariboru, nadaljeval na Srednji glasbeni in baletni šoli v Ljubljani in kasneje na Akademiji za glasbo. Izpopolnjeval se je pri prof. Kalmenu Oppermanu v New Yorku. Na povabilo L´Academie musicale de Villecroze (Francija) je sodeloval s Paulom Meyerjem in Michelom Portalom ter se udeležil mojstrskih tečajev, ki so jih vodili Richard Stoltzman, Antony Pay, Alois Brandhofer, Martin Spangenberg in Jacques Di Donato.
Kot komorni glasbenik deluje v Clavimerati, s katero je prejel študentsko Prešernovo nagrado ter izdal štiri zgoščenke. Igral je v orkestru Opere SNG Maribor, orkestru Mariborske filharmonije in bil član European Opera Orchestra, Orchestre des Jeunes de la Méditeranée, Orchestre Symphonique des Jeunes de Suisse in L´Orchestre Européen des Jeunesses Musicales.
Kot solist in komorni glasbenik je sodeloval z Dimitrijem Slobodenioukom, Ernstom Kovacicem, Richardom Tognettijem, Radovanom Vladkovičem, Elmarjem Schmidom … Nastopal je na slovenskih odrih in gostoval po Evropi, Bližnjem vzhodu, Severni Afriki in Severni Ameriki.
Jun 03, 2016