Članek
DIRIGENTSKA ŠOLA - PROSTOR RASTI, ZNANJA IN NAVDIHA
Objavljeno pred 2 dnevoma

Smo že zakorakali v jesen in s tem tudi v nove programe, ki bogatijo glasbeno in pedagoško dogajanje v Sloveniji. Za nami sta že dva termina dirigentske šole, ki sta potekala v Šoštanju in Novem mestu, pred nami pa sta še srečanji v Vogrsko in Ormožu. Petnajst mladih dirigentov je v preteklih mesecih pililo in še naprej pili partiture, prijeme in pedagoške veščine pod umetniškim vodstvom priznanega dirigenta in predavatelja Mira Sajeta.

»Vsaka vaja je zame kot novo odkrivanje sveta. Naučila sem se poslušati drugače – ne samo glasbo, ampak tudi ljudi okoli sebe,« pove ena izmed udeleženk, učiteljica glasbe, ki želi svoje znanje prenašati naprej na otroke in godbenike. Drug udeleženec, ki prihaja iz vrst ljubiteljskih godb, dodaja: »Največ mi pomeni to, da lahko združujem svoje glasbeno znanje s pedagoškimi prijemi. Tukaj se učim, kako ne le dirigirati, temveč tudi navdihovati ljudi, s katerimi delam.«

Dirigentska šola, ki poteka pod pokroviteljstvom Zveze slovenskih godb (ZSG), ter jo omogoča tudi sodelovanje Javnega sklada RS za kulturne dejavnosti, je mnogo več kot le tehnično izpopolnjevanje vodenja orkestrov. Namenjena je razvoju celovitih kompetenc, ki jih učitelji in glasbeniki potrebujejo za kakovostno delo v osnovnih in srednjih šolah, glasbenih šolah ter v društvih. Program tako podpira profesionalno rast ter krepi sposobnosti za učinkovito poučevanje, vseživljenjsko učenje, vodenje in komunikacijo.

V ospredju so temeljna področja, kot so psihologija učenja, didaktika, pedagogika in andragogika, ki se povezujejo z glasbenimi vsebinami – inštrumentacijo, analizo skladb in ustvarjalnostjo pri kompoziciji. Skozi predavanja, delavnice in praktično delo z orkestri udeleženci ne pridobivajo le tehničnega znanja, temveč razvijajo tudi občutek za vodenje skupine, motivacijo in ustvarjalnost.

»Največja vrednost tega programa je, da ne uči le glasbenega jezika, temveč tudi jezika medčloveških odnosov. Dirigent ni samo tisti, ki maha z rokami, temveč predvsem tisti, ki zna navdihovati, poslušati in graditi skupnost,« poudarja eden od udeležencev.

Program sistematično razvija kompetence za prihodnost, ki jih sodobni pedagogi in dirigenti nujno potrebujejo:

  • Učinkovito poučevanje in vzgajanje – prilagajanje pouka različnim starostnim skupinam in učnim stilom.

  • Načrtovanje in izvedba pouka/vaje – priprava učnih načrtov, izbiranje metod in prilagajanje vsebine.

  • Sodobni didaktični pristopi – izkustveno učenje, raziskovanje, diferencirano poučevanje in vodenje.

  • Komunikacija in vodenje – sposobnost sodelovanja z učenci, starši, kolegi in širšo skupnostjo.

  • Evaluacija in refleksija – spremljanje napredka, kritično vrednotenje lastnega dela.

S tem dirigentska šola postaja prostor, kjer se pedagoška in glasbena stroka srečujeta ter dopolnjujeta.

Posebna vrednost programa je njegova usmerjenost v vseživljenjsko učenje. Udeleženci se ne izobražujejo zgolj za trenutne potrebe, temveč gradijo temelje za dolgotrajno strokovno in osebno rast. Povezujejo se z mentorji, izmenjujejo izkušnje z vrstniki, dostopajo do strokovne literature in sodobnih raziskav ter se učijo, kako inovativno prenašati glasbeno znanje v učilnice in društva.

»Začel sem kot trobentač v lokalni godbi, danes pa tukaj spoznavam, kaj pomeni biti pedagog in vodja. To ni cilj, temveč potovanje, ki se nikoli ne konča,« pravi eden od mladih dirigentov.

Dirigentska šola je v zadnjih dveh desetletjih pod umetniškim vodstvom Mira Sajeta vzgojila številne dirigente, ki danes s svojim znanjem dvigujejo kakovost slovenskih pihalnih orkestrov. Saje je bil ne le učitelj, temveč tudi mentor, navdihovalec in graditelj glasbene skupnosti.

A čas prinaša tudi nove izzive. Zveza slovenskih godb bo v prihodnjih dneh objavila razpis za novo izobraževanje, ki se bo začelo v letu 2026 pod novim umetniškim vodstvom. Prihajajoča generacija dirigentov bo tako stopila na pot razvoja z novimi idejami, pristopi in usmeritvami, a z enakim poslanstvom – graditi kakovostno glasbeno izobraževanje in bogatiti slovensko godbeništvo.

Dirigentska šola je dokaz, kako pomembno je vlagati v znanje, kompetence in razvoj ljudi, ki bodo oblikovali prihodnost glasbenega izobraževanja. Združuje tradicijo in inovativnost, glasbo in pedagogiko, individualni razvoj in skupnostni duh.

V času, ko se glasbena in pedagoška stroka soočata z izzivi sodobnega časa, je tak projekt svetel zgled, kako lahko vseživljenjsko učenje postane pot do osebne rasti in družbene preobrazbe.

Kot je zapisala ena od udeleženk: »Na tej šoli ne postajamo le boljši dirigenti – postajamo boljši učitelji, mentorji in ljudje.«

Daniel Leskovic

#DirigentskaŠola #porocila