DVAJSETIČ V LJUBLJANSKI SLOVENSKI FILHARMONIJI
Članek objavljen na portalu Kulturno medijskega centra Slovenije - Kulturni center Maribor
Tole vseslovensko veteransko godbeništvo ima zdaj prav po zaslugi najstarejšega tovrstnega ansambla Godbe ljubljanskih veteranov (GLV) že kar lepo tradicijo in vseslovenski tovrstni pojav. Če se je le-to razvilo prav iz pričujočega ljubljanskega ansambla pred več kot 20.-imi leti, ima zdaj svoje nadaljevalce in posnemovalce že marsikje po državi: v Ljubljani, Mariboru, Velenju, Ljutomeru, Mengšu, Laškem, Žalcu in Straži. Za organizacijo že 16. festivala (veteranskih godb), ko vsako leto nastopijo vsi posamič in vsi skupaj v drugem kraju – na sedežu ene od (veteranskih) godb, imajo organiziran celo aktiv vseh. Vse skupaj pa je le posledica več kot 350-letnega godbeništva na Slovenskem, ki ima svoje korenine v rudarski Idriji. Za veterane je pogoj, da so stari najmanj 50 let in da so obenem še člani enega drugega (matičnega) pihalnega orkestra. Znotraj GLV so organizirane še tri komornoglasbene sekcije in sicer Kvartet klarinetov, Jazz tentet (10) in Ambasadorji (13).
GLV, 2024, vabilo
GLV je imela spet svoj redni letni koncert, tokrat jubilejni, po 20.-ih letih svojega delovanja. Spet v eminentni ljubljanski Slovenski filharmoniji (SF) oz. v njihovi Kozinovi dvorani (16. novembra. 2024, na sam svetovni dan klarineta, klarinetov). Po tem, ko so ansambel zadnjih 20 let vodili Jože Hriberšek (2005-08), legendarni klarinetist Alojz Zupan Vuj (2008-12), Tomaž Grintal (2012-13), Viktor Kresnik (2013-17; 2021-22), Jurij Cizej (2018-20), je nazadnje aktualni dirigent in umetniški vodja Jože Kregar (od 2022 dalje). Sestav trenutno šteje 42 članic in članov, dočim se je poleg njih doslej v njihovih vrstah zvrstilo še nadaljnjih 42 (nekdanjih) članov.
Svoj tokratni in jubilejni spored so razdelili na nekako tri dele: v prvem, godbenem so prikazali in odigrali avtorsko retrospektivo del, ki so jih vodila vsa ta leta delovana: Vinko Štrucl, Edward Strauss v prir. Alfreda Reeda, Giovannija Orsomanda in Dimitrija Šostakoviča v priredbi Johana de Meija. Prometni glasbeni kažipot se je odrsko še najbolj izkazal pred začetkom Clerar track polke E. Straussa/ A. Reeda. S prometno piščalko, loparčkom in kapo ga je odigrala pikolistka GLV Nataša Hladnik. Potem pa je aktualni dirigent – povzel tudi zahtevno funkcijo moderatorja-povezovalca Jože Kregar – je izkazal vse svoje tenkočutne dirigentske prijeme in prikazal ne le (izjemno) disciplinirano igro celotnega ansambla, ampak nekaj dodanih možnosti nekaterim solistom; kar iz orkestrovih vrst: saksofonista Peter Stadler (alt) in Tomaž Gregorič (sopran) ter Boris Gložančev (pozavna). Kljub tradicionalno veliko zasedenemu orkestru (kar 4 tube in tolkala) je vodji uspelo večinoma zadržati pristni orkestrski piano, ki je največja (poustvarjalna) vrednota godbe oz. pihalnega orkestra. Pa še tale naša akustično kar najbolj občutljiva velika filharmonična dvorana vsakič doda svoje kriterije pri tovrstnem vrednotenju. Druga tretjina njihovega nastopa je bila namenjena komornemu muziciranji kar treh tovrstnih skupin.
Dirigent J. Kregar je koncert vodil tudi kot povezovalec.
Med prvimi je nastopila njihova jazzovska sekcija Jazz tentet, ki pod vodstvom ustanovitelja in umetniškega vodje, pozavnista, klaviaturista in pevca Mihe Jazbinška Jazzbyja združuje deset glasbenikov, vse iz vrst GLV. V nenavadni zasedbi klaviatur, glasu, klarineta, saksofonov, trobent, franc. roga, pozavne, baritona, tube in tolkal smo slišali priredbo Jazzbyja Saint Louis Blues Američana Williama Christopha Handyja iz davnega leta 1914. Mešanica sounda in zasedbe, inštrumentarija med godbo in jazzom so seveda (samo) nekatere člane GLV popeljali med povsem druge glasbene vode; vedno bolj pa tudi bliže našim godbam (čez 100 na Slovenskem), med drugimiIn že je bila na vrsti najbolj uveljavljena in hkrati najstarejša ter najkvalitetnejša komorna skupina-sekcija GLV Kvartet klarinetov. V (tokratni) zasedbi: Slavko Goričar, Milan Pavliha, Zvone Richter in Matevž Mercina pod umetniško roko prvega od njih-S. Goričarja, so odigrali dve priredbi, ki asociirata Ljubljano: Prelepa si bela Ljubljana in Šuštarski most v avtorstvu Bojana Adamiča in Tomaža Grintala ter Deighana Delanoeja in Jureta Robežnika. Preverjena soigra vse maksimalno izenačene četverice je sicer koincidirala s hkratno prvo in pravo vlogo tega godbenega večera. Pa še slovenskost je bila ponovno dosežena na tem večeru. Ta je se je na tem koncertu še nadaljevala, ampak ne takoj. tudi GLV.
Jazz tentet
In že je bila na vrsti najbolj uveljavljena in hkrati najstarejša ter najkvalitetnejša komorna skupina-sekcija GLV Kvartet klarinetov. V (tokratni) zasedbi: Slavko Goričar, Milan Pavliha, Zvone Richter in Matevž Mercina pod umetniško roko prvega od njih-S. Goričarja, so odigrali dve priredbi, ki asociirata Ljubljano: Prelepa si bela Ljubljana in Šuštarski most v avtorstvu Bojana Adamiča in Tomaža Grintala ter Deighana Delanoeja in Jureta Robežnika. Preverjena soigra vse maksimalno izenačene četverice je sicer koincidirala s hkratno prvo in pravo vlogo tega godbenega večera. Pa še slovenskost je bila ponovno dosežena na tem večeru. Ta je se je na tem koncertu še nadaljevala, ampak ne takoj.
Kvartet klarinetov
Kajti nova zasedba 13-terice najstarejših članov GLV, tistih, ki so stari 80 in več let, je bil nastop Ambasadorjev GLV. V zasedbi klarinetov, saksofona, trobent, pozavn, tub in tolkal smo slišali še koračnico San Carlo Oscarja Tschuorja. Še ena nova, še bolj nenavadna (ad hoc) zasedba pa je pokazala še nove in doslej skoraj neraziskane in (ne)prikazane (z)možnosti svojega (omejenega) delovanja.
Orkestrov finale je ponovno prikazal slovensko godbeništvo tako v avtorskih kot prirejenih delih za zasedbo velikega (ali koncertnega) pihalnega orkestra. Eden nekdanjih članov tega ansambla in avtor Franc Korbar (Cac) je prispeval svojo legendarno Domovino (na poezijo Simona Jenka, Pred odhodom), najbolj znane v Cacovi pevski interpretaciji kot narodnozabavna glasba. Njegova Domovina postaja vsenacionalni in večplastni sinonim naše pregovorne domovinskosti. Aranžer Tone Juvan, tudi nekdanji član GLV, je prispeval eno najtehtnejših koncertantnih del tega večera Na perzijskem trgu Angleža Alberta Williama Ketelbeyja. Povsem konsolidirano se je izkazala marsikatera od orkestrovih skupin (pihala, trobila in tolkala), posamični solisti in solistke, da bi se povsem v finalu izkazal še solist-pozavnist Damjan Tomažin. Zaigral je solistični part v priredbi Franca Kuhariča Ljubezen in hrepenenje V. in S. Avsenika. Tokrat še ena od preverjenih interpretacij zdaj že kar treh zaslužnih: dirigenta, orkestra in solista je dokazala, da tokratni slavljenec, GLV, ostaja trdno zasidran na vseslovenski ne le godbeni pač pa tudi vse-glasbeni sceni. Godbenega koncerta pa seveda ne more biti brez najbolj aktualne in popularne koračnice. Tokrat je bila to Večno mladi Primoža Kosca, še ene od tehtno povezanih oseb-glasbenika s slovenskim godbeništvom. Po treh dodatkih (med Magnificom, priredba Na Golici V. in S. Avsenika in priredba Čebelarja L. Slaka) pa so sklenili omenjeni koncert. Vmes pa še nekaj govorov, nagovorov, podelitev listin in zahval…
Pa še nekaj besed o Zborniku: ta na 45 straneh in v uredništvu aktualnega predsednika GLV Marka Kovača (kot glavni in odgovorni urednik v imenu ur. odbora: M. Kovač, Matjaž Cirar, M. Pavliha, V. Kresnik in Anton Zupanc) s podnaslovom »Z glasbo še vedno mladi.« Po nagovorih podžupana MOL-a Dejana Crneka, predsednika Zveze slovenskih godb Borisa Selka, predsednika Aktiva godbenih veteranov Ervina Hartmana, predsednika ZKD Ljubljana dr. Tomaža Simetingerja, umetniškega vodje-dirigenta GLV J. Kregarja in predsednika KD GLV M. Kovača sledijo prispevki, ki tako ali drugače popišejo ansamblovo pot zadnjih pet let (2020-24: V. Kresnik in M. Pavliha). V tem je Pregled izvajanih skladb, solistov, komornih sestavov in gostov več kot zgolj statistični prikaz omenjene dejavnosti. Vsaj skladbe so dobršen del rezultatov pravega muzikološkega traktata; uporabnega za številne slovenske (in tuje) godbe. Sklene ga popis članstev. Besedila je pripravil njihov prvi in ustanovni predsednik M. Pavliha, številne objavljene fotografije so delo A. Zupanca in iz arhiva GLV, lektorica Zbornika je bila Alenka Gložančev, oblikovanje za tisk je opravila Sekom grafika nova, d.o.o., naslovnico je s fotografijo iz arhiva GLV oblikoval A. Zupanc in je (v l. 2024) izšel v nakladi 200 izvodov.
GLV, 2024, zbornik
Franc Križnar
Nov 25, 2024